Sezóna trhov a marketov je za dverami, veď aj naše milované Sashe v Tržnici vypukne už o pár dní, a ja už dlhšie nosím v hlave myšlienku podeliť sa s vami o moje poznatky z trojročných skúseností s osobným predajom. Ak ma nepoznáte, je dôležité, aby ste vedeli, že som silný introvert, ktorý sa v prítomnosti más ľudí cíti úzkostlivo, potláča inštinkt utiecť a neznáša smalltalk – čiže všetko, čomu sa na trhoch nedá vyhnúť :D

 

 

Napriek tomu si už dlhší čas tieto akcie užívam, pretože som si našla spôsoby, ako na prvý pohľad nepríjemné parametre pretransformovať na znesiteľné, užitočné až príjemné. Tieto rady možno budú vyzerať najprv zvláštne, ale majú svoj hlboký zmysel a verím, že pomôžu aj Tebe:

 

1. Vytvor si bezpečné miestečko

- nech bude hocijako malé. Pokiaľ sa dá, je ideálne vypýtať si miesto pri stene. Je totiž obrovský rozdiel pre človeka, ako som aj ja, keď okolo Teba prúdia ľudia zo všetkých strán, a keď máš za chrbtom pevnú stenu. Pocit zázemia (aj keď malého) je veľká psychická pomoc a úspora mentálnej energie, ktorú môžeš následne venovať do interakcií so zákazníkmi.

 

 

2. Dones si barovú stoličku

Sedieť alebo stáť, to je večná trhová otázka. Pri niekoľkodňových trhoch osobne považujem za prakticky nemožné stáť celý čas, čo však potom často vyvoláva vnútorné dilemy, kedy je ten správny čas vstať a prihovoriť sa zákazníkovi, aby nemal pocit nátlaku, ale zas aby si nemyslel, že sa mu nechcem venovať (nie som sama s týmito dilemami, však, však..?). Toto skvelo rieši barová stolička. Pri sedení na barovej stoličke máš zákazníka stále približne v úrovni očí a nepozeráš na neho zdola. Zároveň sa neskrývaš za stolom a štendrami, ale máš prehľad o tom, čo sa deje, čo si zákazník prezerá, a to je veľká výhoda.

 

 

3. Zober si do ruky tvorenie

- namiesto telefónu. Čo vie zákazníka odradiť viac, než predávajúci s očami upretými na obrazovku mobilu? Dobre vieme, že telefón je únik z rôznych nepríjemných situácií. Keď sa okolo stánku zrovna nič moc nedeje, vziať mobil do ruky je pre nás nie len prirodzené, ale mozog nám hovorí, že aj nevyhnutné, lebo veď čo budeme - „čumieť do blba“? Bohužiaľ, predávajúci sediaci s telefónom v ruke veľa zákazníkov nepriláka, a začarovaný kruh je nadosah... Našťastie, sme predsa kreatívci, nie? ;) Vymeň telefón radšej za niečo tvorivé – šitie, háčkovanie, vyšívanie, modelovanie... Tvoriaci človek pôsobí prístupnejšie ako ten s mobilom, a zároveň dostatočne zaujato, aby sa aj introvertní zákazníci nebáli pristúpiť s obavou, že na nich predajca hneď „zaútočí“. Ak vieš v stánku robiť časť svojho vlastného procesu, o to lepšie. Je to skvelý mostík na vytvorenie konverzácie o Tvojom produkte, príbehu, procese tvorby, čo zvyšuje šance na predaje.

 

 

No a samozrejme, ultimátna trhová rada je naučiť sa usmievať! Tu úprimne priznávam, že sama mám stále rezervy. Musím si však na to dávať pozor, pretože vďaka mojim prirodzene zveseným kútikom pôsobí môj "neutrálny" výraz, keď som zamyslená, v skutočnosti dosť zle :D

 

 

Veď o koľko lepšie pôsobí toto?

 

 

Máte aj vy nejaké vlastné predajné tipy?
Vyskúšate niečo z týchto mojich?
A hlavne, vidíme sa na marcovom Sashe v Tržnici?
Dajte vedieť v komentároch a ak prídete do Starej Tržnice predávať alebo nakupovať, nezabudnite sa zastaviť u nás aspoň na pár slov ;) Už teraz sa teším na všetkých!

Ema

 

 

Mix z mojich obľúbených akcií nafotili Terez Plešová, Tomáš Ružinský, Michal Baranovič.